KATJA PUDOR news works info I publications text contact


Deep listening, (selection), 2021
Ink on paper, each 70 x 50 cm

"Listening and re-listening opens up a different path to understanding. While in listening again we learn to survey the whole of a piece more precisely, immersion in a text usually takes place through silent reading. Only in cultic contexts does repeated speaking and listening become part of an appropriation. Cultures that are fixated on writing fuel the fear of missing something in listening. This is especially true for non-fiction texts. The texts that the artist deals with by listening belong to this type of text. ..
Katja Pudor steps out of the passive attitude of listening and lets it become visible. Unlike music, where the impulses turn into free-swinging lines, she transforms the text she hears into writing. But this writing is far removed from dictation. The movement of writing and overwriting is in the foreground. The literal remains recognisable in the translation without the text appearing as text. .."

Ines Lindner, HYBRIDS BETWEEN DRAWING AND PERCEPTUAL WRITING, 2021 Katja Pudor, I feel like a dancer, a choreographer, a pianist, Revolver Publishing, 2021

"Hören und Wiederhören öffnet einen anderen Weg zum Verstehen. Während wir im Wiederhören das Ganze eines Stücks genauer zu überblicken lernen, läuft die Vertiefung in einen Text in der Regel durch stilles Lesen. Nur in kultischen Zusammenhängen wird das wiederholte Sprechen und Hören Teil einer Aneignung. Schriftfixierte Kulturen schüren die Angst, dass einem im Hören etwas entgeht. Das gilt besonders für Sachtexte. Dieser Textsorte gehören die Texte an, mit denen sich die Künstlerin zuhörend auseinandersetzt. ..
Katja Pudor tritt aus der passiven Haltung des Hörens heraus und lässt es sichtbar werden. Anders als bei der Musik, wo die Impulse in frei schwingende Linien übergehen, verwandelt sie den gehörten Text in Schrift. Doch ist dieses Schreiben weit weg vom Diktat. Im Vordergrund steht die Bewegung des Schreibens und Überschreibens. Buchstäbliches bleibt in der Übersetzung erkennbar, ohne dass der Text als Text zum Vorschein käme. .."

Ines Lindner, HYBRIDE ZWISCHEN ZEICHNUNG UND WAHRNEHMUNGSSCHRIFT, 2021 in
Katja Pudor, I feel like a dancer, a choreographer, a pianist (Revolver Publishing, 2021)


Katja Pudor, Deep listening, 2021

Katja Pudor, Deep listening, 2021

Katja Pudor, Deep listening, 2021